Isnin, 16 April 2012

Lue Pikirlah Sendiri !!

Assalamualaikum.  Semua sihat tak hari ini? Harap dalam lindungan ALLAH selalulahkan.  Hari ini tak tahu nak tulis pasal apa sebenarnya tapi tadi tibe-tibe datang mood nak menulis so, bantai jelakan, apa yang terikat dikepala dirungkaikan disini. Biasalah, bukan senang nak datang mood-mood macam ni. So, kne bersyukurlah sikit.Assalamualaikum.  Semua sihat tak hari ini? Harap dalam lindungan ALLAH selalulahkan.  Hari ini tak tahu nak tulis pasal apa sebenarnya tapi tadi tibe-tibe datang mood nak menulis so, bantai jelakan, apa yang terikat dikepala dirungkaikan disini. Biasalah, bukan senang nak datang mood-mood macam ni. So, kne bersyukurlah sikit.Assalamualaikum.  Semua sihat tak hari ini? Harap dalam lindungan ALLAH selalulahkan.  Hari ini tak tahu nak tulis pasal apa sebenarnya tapi tadi tibe-tibe datang mood nak menulis so, bantai jelakan, apa yang terikat dikepala dirungkaikan disini. Biasalah, bukan senang nak datang mood-mood macam ni. So, kne bersyukurlah sikit.

Mybe hari nie tulis pasal solat jekot. tapi nak pilih solat apa ek?? Ade cadangan tak??
Haa. Solat subuh. Ok jugak tukan. Mybe mari idea nie disebabkan dating mood nk menulis tu lepas subuh kot. hehe . Takpelah mane-manepon kan.  Asalkan ade manfaatnye kan.
Solat subuh ade solat yang paling sukar untuk setiap manusia. Sampaikan Nabi Sollahu Alaihi Wasallam bersabda :

                    “Solat yang paling sukar bagi manusia adalah solat subuh”

Kalau-kalau difikirkan balik memang betollahkan apa yang dicakapkan oleh Nabi 1430 lebih Hijrah yang lalu. Alah. Mengaku jela. Jangan nak pura-pura. Betol tak?? Betolkan. Takpelah kalau tak nak mengaku. Tapi jangan lupa ALLAH Maha Mengetahui segala yang tersirat dan tersurat dihati kita.

Bagi saya pon kadang-kadang amat sukar untuk melakukan solat subuh tepat pada waktunya. Kadang-kadang asyik subuh ‘dinasour’ je. Bila sebut pasal ‘dinasour’ nie membuatkan saya sedikit tergelak kecil dan membuatkan saya teringat kepada seorang kakak yang sudi memperingati saya tentang solat subuh. Katenye selalu-selalulah turun subuh berjemaah. Dan mintak dipesan kepada rakan-rakan supaya solat subuh berjemaah dijage sebaik mungkin. Kalau subuh pon dah subuh dinasour, niekan nak sembahyang subuh berjemaah. Agak-agak susahlah sikitkan. Akan tetapi itu bukan alasan untuk kita tidak berusaha untuk berjemaahkan?? Kita boleh berusahakan. Usaha supaya dapat menjaganya solat jemaahnyakan.

Jemaah nie bukan untuk solat subuh saja, untuk semua solat akan tetapi untuk kali nie saya hanya khaskan entri nie untuk solat subuh berjemaah je. Sebab apa saya khaskan untuk subuh je?? Sebab saya tengok kite semua nie sudah menjadi seakan tidak ambil peduli lagi dengan solat subuh berjemaah nie. Termasuk diri saya jgk.

Saya pernah buat status di’Facebook’, saya bagitahu sesiapa yang meninggalkan solat subuh berjemaah, maka dalam diam-diam tanpa diketahuinya sedikitpon dia perlahan-lahan menjatuhkan agamanya sendiri iaitu ISLAM.

Kenapa saya berkata begitu?? Sebabnya Nabi Sollahu Alahi Wasallam bersabda:

     “Islam tidak akan menang selagi mana subuhnya tidak menyerupai solat Jumaat”  

Kalau tidak silap hadis nie hadis sohih. Dok ingat doh. Kalau salah boleh tolong betolkan, Insyaallah diterima dengan baik tanpa sebarang khilaf. Huhu :P.

Bagi saya solat subuh berjemaah nie sangat sukarlah untuk dijaga. Ibarat sebutir bola yang berada didalam gengaman kita. Mesti kita berhati-hatikan semasa membawa/mengelecek bola itu supaya bola itu tidak terlepas ke tangan pihak lawankan. Sekali terlepas mungkin sukar untuk kita dapatkan kembali bola itu. So, kita mesti jaga betol-betolkan.

Samelah begitu dengan solat subuh berjemaah. Sekali terlepas agak-agak sukarlah untuk kita mendapatkan ia kembalikan.

“Maka apabila tidurnya seseorang anak adam itu, maka datanglah syaitan untuk mengikat beliau dengan tiga ikatan. Nescaya akan terlerailah satu ikatan apabila ia sedar dari tidurnya lalu ia ingat akan ALLAH AzzawaJalla lalu bangkit ia dan pergi berwudu’, maka disitu terlerai lagi satu ikatan dan kemudiannya pergi ia menunaikan solat subuh maka terlerailah ikatan yang ketiga”

So. Marilah sama kita turun ke surau masjid untuk solat subuh berjemaah. Bukan subuh je je tapitiap-tiap waktu solat akan yg terpenting sekali itu subuh.
Nabi S.A.W bersabda :

الاسلام يعلوا ولا يعلا عليه                                                                                              
“Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya”

Bagi saya memang islam itu tinggi akan tetapi adakah kita sedar akan sebahagian sikap daripada kita menyebabkan Islam itu tinggi lagi akan tetapi ada yang lagi tinggi dari itu. Sedarkah kita?? Selama ini kita dipermainkan oleh yahudi laknatullah alaih. Diciptanya itu, diciptanya ini untuk memperbodohkan kita ini yang sudah sedia bodoh.

Dia cipta segala-gala untuk melemahkan kita, untuk membuatkan kita lalai. Mereka menciptakan tv, kemudian internet, facebook, twitter. Sampai kite lalai dari mengingati Yang Maha Esa. Ada yang sampai tak bukak fb 5menit dah mengeletar seluruh badan. Ade ye ade. Kena bukak sokmo fb dia,sebab apa nak ber’chating’lah dan sebagainya akan tetapi apabila masa untuk berchatting dgn Allah tidak pula dihiraunya.

Bermakna kita semua dah termakan dengan hasil ciptaan yahudi. Bermakna yahudi telah berjaya  menghapuskan agama dalam kehidupan seharian kita. Sepatutnya kita guna balik apa yang direka oleh mereka untuk melemahkan mereka, akan tetapi kita dah terpengaruh dengan ciptaan mereka menyebabkan mereka kuat. Sampaikan tak ingat terus solat disebabkan bermain facebook.Bermain fb sampai ketengah malam. Tu yang asyik terlepas subuh tu.

Keymon lah sahabat-sahabat. Sampai bila kita nak Islam kat bawah?? Sudah sampai masanya kita merubah dunia. Bukannya dunia merubah kita.

Haish!!.. Kan dah melarat. Nak cakap bab solat subuh berjemaah je, tapi dah termasuk bab lain dah.. Mybe dah tak da ayat kot. Tapi takpelahkan. Kata peringatan. Campur-campurpon takpakan.

وذكر,فان الذكرى تنفع المؤمنين                
“Dan Berilah  peringatan, Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang2 mukmin”

Dah takpelah.  Nanti melarat + melencong ke lain makin bertambah panjang pulak. Oklah. Sampai sini jela dulu kot. Dan jangan lupa solat  subuh berjemaah anda jangan sesekali tinggal. Lazimi solat berjemaah. Apa  yang baik datng  dari ALLAH S.W.T, yang buruk dating dari diri al-faqir sendiri, hakikatnya semua dari  ALLAH. Moga ketemul lagi didalam lain hari dan lainan post, insyaallah. Wassalam

p/s : kak.. jikalau akk baca nukilan ini , maka bersaksilah anda yang saya dah sampai kan apa yang akk mintak utk dismpaikan. Nak bagi tazkirah saya tak mampu hanya melalui medium ini saya mampu untuk menyampaikan amanah akak. Terima kaseh atas peringatan haritu. Moga akk selalu didlam gengaman dan redho ALLAH selalu.. dan tak lupa jgk semoga cepat sembuh..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...